Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Súlyos milliókat és leendő lakásukat bukták el azok, akik egy épülő óbudai lakókertbe szerettek volna beköltözni, ám a beruházást finanszírozó bank leemelte az építtető cég számláján lévő vevői befizetéseket, majd felbontotta a beruházóval kötött hitelszerződést. A pénzintézet a beruházóra mutogat, a beruházó viszont a bankot teszi felelőssé a történtekért. Az ügyben a PSZÁF is vizsgálódik és az ügyészségen is landolt egy feljelentés.
„Ügyfelem elkeseredett. Egy élet
munkája van abban a pénzben, amit elvesztett” – mondta a hvg.hu-nak
Jaczó Dániel ügyvéd, akinek kliense közel húszmillió forintját próbálja
visszaszerezni az MKB Banktól. A háromgyermekes budapesti családanya
2008 őszén közel húszmillió forintot fizetett be vételár-előlegként
lakására, ami az akkor épülő Óbuda Testvérhegy Lakókert egyik, 86
lakásos társasházában vár rá.
Minden ígéretesen indult. Az
építtető cég, az Opulus Kft. egy ismert és megbízható hazai
ingatlanfejlesztő cégcsoport, az 1997-ben alapított Opus Kft. tagja, a
társaság tulajdonosait – Potyi Péter Miklóst és Linka Pétert – pedig
nem a tiszavirág-életű, ügyfeleiket „lenyúló” ingatlanfejlesztőként
ismerte a piac. Ellenkezőleg: a cég ügyfelei többen az Opus által
korábban sikerrel kivitelezett lakópark-beruházások megelégedett
kliensei közül kerültek ki. Csakhogy Jaczó Dániel ügyfele a tervezett
időben, 2009 májusában nem tudott beköltözni lakásába, mert a lakópark
nem készült el teljesen. Megelégelve ezt, nyáron úgy döntött,
szerződést bont az Opulus-szal, a lakásra befizetett pénzét pedig
visszakéri. Ekkor érte a meglepetés: bár az Opulus elismerte, hogy a
pénz visszajár, mégsem tudott fizetni, ugyanis a beruházást
finanszírozó MKB Bank egyik napról a másikra leemelte és átutalta
magának az ingatlanfejlesztő cég számláján zárolt vevői befizetéseket.
Akadozott a finanszírozás
„Az
Opulus maximálisan együttműködő volt, amikor ügyfelem nevében
felkerestem őket. Minden dokumentumot elém tártak. Ekkor lett világos
számomra, mi lett a vevők által befizetett pénzek sorsa. Mint kiderült,
a bank akadozva finanszírozta a beruházást, ráadásul 2009
szeptemberében leemelte az Opulus bankszámlájáról a vevői befizetéseket
és átutalta a saját számlájára” – meséli az ügyvéd. Ez több mint 513
millió forint volt.
Az Óbuda Testvérhegy Lakókert. Kié lesz végül?
© Opulus.hu
|
De
nemcsak a vevői befizetéseknek mondhatott búcsút az Opus-cégcsoport: a
tulajdonosok egy másik cége, az Opus-Via Kft. visz egy másik III.
kerületi beruházást, az Óbuda Lakókert Projektet (szintén MKB-s
finanszírozással), s az ide befizetett 426 millió forint vevői
előlegeket ugyancsak „lenyelte” a bank. „Az MKB azzal magyarázta a
számlán lévő vevői pénzek leemelését, hogy az ingatlanfejlesztő cég
szerződést szegett és a pénzintézet az óvadéki jogát gyakorolta azzal,
hogy a céggel szembeni saját követelését a vevői befizetési számláról
elégítette ki” – magyarázta Jaczó Dániel. Az ügyvéd hozzátette: a pénz
leemelésével az MKB olyan helyzetbe hozta az ingatlanfejlesztő cégeket,
hogy sem a már majdnem kész lakóparkok nem készülhetnek el, sem a
vevőknek nem tudnak fizetni. Mindezt a bank megfejelte azzal, hogy
felszámolási eljárást kezdeményezett az így végképp fizetésképtelenné
váló Opulus Kft. ellen.
A lakás és pénz nélkül maradt vevők
először az ingatlanfejlesztő cég vezetőit vonták kérdőre. Ekkor derült
ki, hogy a beruházás során a bank akadozva folyósította a hitelt, az
ingatlanfejlesztők szerint ezért csúszott az építkezés. A hoppon maradt
vevőknek a cégvezetés azt állította, hogy a bank 2009 januárjától egyre
lassabban finanszírozta a beruházást és az alvállalkozók már a
leigazolt számlák ellenértékét is csak késve kapták meg. A munkálatok
csak azért nem álltak le – magyarázták –, mert megbíztak bennük a
pénzük után futó alvállalkozók. Mindezt tudva a vevők már a banktól
kérték vissza pénzüket.
Nem hajlandók szóba állni a vevőkkel
Erre
a bank kezdetben nem volt hajlandó, ám végül 2009 októberében
felajánlotta, hogy megvásárolja a vevők Opulus-szal szemben fennálló
követeléseit. „Ennek az lett a vége, hogy a vevők túlnyomó többsége
elállt az adásvételi szerződéstől. A bank jogilag olyan helyzetet
teremtett, aminek köszönhetően már egyetlen vevő sem kaphatta vissza a
foglaló kétszeresét, s az őket jogosan megillető kamatot, csak az
általuk korábban befizetett pénzüket. Néhány lakót, köztük az
ügyfelemet, azonban diszkrimináltak: azoknak ugyanis, akik annak idején
készpénzben fizették meg a vételárat az Opulusnak, nem ajánlották fel,
hogy megvásárolják követeléseiket” – magyarázta Jaczó Dániel. „Ügyfelem
és más készpénzes vevők befizetéseit az MKB Bank kezdettől fogva
ismerte, a projektet ezen befizetések tudatában finanszírozta, az egész
beruházás pénzügyi hátterét fel kellett mérnie, ennélfogva jogtalan
hátrányos megkülönböztetés, ami ezeket az embereket éri. A bank pedig
nem hajlandó szóba állni a vevőkkel és nem hajlandó segíteni a
helyzetükön, arra hivatkozva, hogy a vevők és a pénzintézet között
nincs jogviszony. De erre hivatkozással megtehette volna, hogy egyik
vevőtől sem vásárolja meg a követelést” – véli az ügyvéd.
Furcsaságok
is vannak az ügyben. Mint megtudtuk, az Opulus egyik ügyfele már 2009.
szeptember 11-én jelezte a beruházónak, hogy a késedelmes átadás miatt
eláll a szerződéstől. Az ügyfél ekkor a bankhoz fordult, hogy
visszakapja a pénzét, de a bank ezt elutasította, mondván, a számlán
nincs fedezet. Csakhogy információnk szerint ekkor még a pénz a számlán
volt, csak később emelte le az MKB. Úgy tudjuk, az ügyfél nem hagyta
annyiban a dolgot, és végül visszakapta a pénzét. Legalább ilyen
érdekes az is, hogy noha a pénzintézet szeptemberben emelte le a
számlán lévő pénzt, a hitelszerződést csak októberben mondta fel.
Információnk szerint az ügyletben összesen 49 ügyfél érintett, és
legalább fél tucatnyira tehető azoknak a klienseknek a száma, akik
hiába várják pénzüket, amely összességében így a több tízmillió
forintot is eléri.
AZ MKB banktitokra hivatkozik
Megkerestük
az Opus-csoport tulajdonosait, ám ők egyelőre nem kívánnak nyilatkozni
az ügyben. Amikor az MKB Banknál érdeklődtünk, hasonló falakba
ütköztünk. Kérdéseinket azzal hárították el, hogy a projekthitelezéssel
kapcsolatos valamennyi információ banktitok. Hozzátették ugyanakkor,
hogy az ügyletek kapcsán teljes mértékben a szerződésben foglaltaknak
megfelelően, szerződéses jogaikat gyakorolva jártak el. „Bankunk
messzemenően tiszteletben tartja a vevői kör érdekeit, mindazonáltal
nem tekinthet el a hitelezői pozíciójából adódó, a tulajdonosai és a
vonatkozó jogszabályok által egyaránt megkövetelt, felelős üzleti
magatartás alapvető normáitól” – írták válaszukban.
Mindeközben
az ügyészségre is feljelentés érkezett az ügyben és a Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyelete is vizsgálódik. Utóbbi szerv ezt az
információt meg is erősítette a hvg.hu-nak, de nem kívántak
nyilatkozni, arra hivatkozva, hogy a vizsgálat folyamatban van.
Dezső András
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mennyi pénzünk van a Nemzeti Bankban?
Gazdasági demokrácia magánpénzrendszerben?