Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Készült a Magyar Urbanisztikai Társaság megbízásából,
a "Környezettudatos városrehabilitáció, a fenntartható városfejlődés szempontjainak
érvényesítése a speciális rehabilitációs szabályozást igénylő fővárosi területeken"
című kutatási projekt keretében
A teljes, illusztrált szöveg pdf-ben olvasható.
Tartalomjegyzék
1. Az európai nagyvárosok jellemző problémái, illetve ezek építészeti vetületei.
2. A fenntartható város felé
3. Az EU 10 pontos ajánlása - és azok transzponálása Budapest esetére
4. Esettanulmányok
4.1. Újpalota - mint fenntartható lakótelep
4.2. Fenntartható belváros
4.3. Berkeley - USA példa
4.4. Ökológiai mérőpálca - Ausztrál módszer
4.5. Berlini szegmensek - európai példa tradicionális városszerkezetben
4.6. Malmö BO01 - európai példa barnamezős beruházás helyén
Részlet a második fejezetből:
A fenntartható város felé: A nagyvárosok és Budapest mint lakható, fenntartható
város, a megoldások elvi és gyakorlati lehetőségei
Az ökováros-elv nem tér el az ökologikus építészet elveitől: a meglevő, tradicionális városi struktúrába ágyazva, az értékek megőrzésével (társadalmi, szerkezeti, természeti) és a források körültekintő felhasználásával fejleszti és alakítja át a városi szerkezetet. A város legyen egészséges lakó- és munkahely, amely a környezettel harmóniában tud fennmaradni és fejlődni.
A legfontosabb alapelvek:
- társadalmi beágyazottság: a város mint szociális struktúra megőrzése, gazdálkodás
a meglevő forrásokkal, a város biztosítson egészséges lakó és munkakörnyezetet
- szerkezeti beágyazottság: a város ne használja le külső környezetét, azzal
kooperáljon, amellett, hogy lehetőleg autonóm módon is tudjon működni (az autonómia
elve növeli az egyenrangú kooperáció lehetőségét), belső környezetét pedig
védje és fejlessze
- természeti beágyazottság: a város a meglevő természeti értékeit óvja és fejlessze,
a hiányokat pótolja
Az életminőséget befolyásoló tényezők javítása az épített környezetben átfogó várospolitikai döntést kíván, de egy részük helyi beavatkozással is elérhető. Fontos lenne az alapok lefektetése után olyan programokat elindítani, ahol ez az átfogó gondolkodás megmutatható. Ekkor az egyes elemek megvalósulhatnak, és maguk után húznák a többi megvalósítását is.
Az energiafelhasználás csökkentése:
- Az épületek energiahatékony felújítása utólagos hőszigeteléssel, melynek
során törekedni kell a külső oldali hőszigetelésre, a környezetre és egészségre
nem káros anyagok használatára. A lakóépületeknél kívánatos energiafelhasználás
a jelenlegi 180-330 kWh/m2/év felhasználás helyett törekedni kell az 50-80
kWh/m2/év értékre.
- Új épületek esetében törekedni kell az alacsony energiaigényű épületek építésére
(fokozottan hőszigetelt szerkezetek alkalmazásával), a nyári energiafelhasználás
kerülésére a megfelelő árnyékolás és hőtároló tömeg beépítésével. Törekedni
kell az 50-80 kWh/m2/év energiafelhasználásra.
Szennyezést megkötő zöldfelületek megőrzése és növelése:
- Fasorok megtartása és új fasorok telepítése az utcákon és a parkolóknál.
- Zöldesített homlokzatok tervezése a déli homlokzaton lombhullató, az északi
homlokzaton örökzöld növény telepítésével.
- Zöldtetők alkalmazása minden olyan felületen, ahol lapostető vagy alacsony
hajlásszögű magastető készül.
- A városi parkok fejlesztése, többszintű növényzettel, fasorokkal, facsoportokkal
és részben nyílt vízfelületekkel, részben vizes élőhelyekkel.
- Zöldesített közlekedési felületek alkalmazása (pl. füvesített villamos sínpályák
a városban) erőteljesen csökkentve a por és zajterhelést.
- A vízzáró burkolt felületek csökkentése, a burkolt felületekről az esővíz
gyűjtése és hasznosítása a zöldfelületek érdekében.
Vízfelületek megőrzése és növelése:
-A városban még meglevő patakok vízhozamának növelése és esővíz betáplálása
a meglevő patakokba.
-A parkokban alkalmazott nagyobb természetközeli vízfelületek kialakítása.
Egyes esetekben a már szabályozott medrek visszaállítása a természetközeli
állapothoz és nagyobb felületű vizes élőhellyel való kibővítése jelentős változást
hozhat a mikroklímában és a szennyezéscsökkentésben.
-További csobogók és nyitott vízfelületek a város közlekedési és kiemelt találkozási
pontjainál is.
A zajterhelés csökkentése:
- Meglevő épületek esetében fokozott hanggátlású szerkezetek beépítése a felújítások
során (pl. fokozott hangszigetelésű ablakok, hangelnyelő külső burkolatok).
- Új épületek esetében a külső határoló szerkezetek fokozott hanggátlású kialakítása
(pl. réteges falak, fokozott hangszigetelésű ablakok) szükséges.
- A közlekedésből adódó zajterhelés forgalomtechnikai szervezéssel, sebességkorlátozással,
a kötöttpályás szerkezetek esetében hanglágy szerkezetekkel csökkenthető.
- Az épületek környezetében található minden zöldfelület csökkenti a zajterhelést,
a fasorok lombkoronája, a zöldhomlokzatok növényfelülete, és a zöldtetők növényzete
egyaránt.
A közlekedési terhelés csökkentése:
- A városon belüli közlekedésre igénybe vett utak felületének csökkentése,
alternatív vagy kombinált rendszerek kialakítása, a lehetséges helyeken vegyes
forgalmú utak kiépítése.
- A városon átmenő forgalom radikális csökkentése (pl. az átmenő forgalom egy
részének föld alá terelésével, elkerülő úthálózat kiépítésével).
- Az átmenő teherforgalom a városból teljes egészében kiiktatandó, amíg nem
készülnek el az elkerülő utak a teherforgalmat vasútra kell áthelyezni.
- Az egyéni gépkocsihasználat számának és úthosszának csökkentése. Egyes városi
területeken (pl. a Belváros vagy a városrészi központok) a gépkocsibehajtás
tiltása, nagyobb felület a gyalogosok számára, megfelelő kiegészítő infrastruktúrával,
megvilágítással, pihenőhelyekkel.
- Az egyéni gépkocsiközlekedés kombinálása a kerékpáros közelekedéssel, főleg
a pesti oldalon,
megfelelő kiegészítő infrastruktúrával. A kerékpáros és gyalogosforgalom védelme
és kiemelt támogatása.
A közlekedési időráfordítás csökkentése:
- A személygépkocsit használók számára gyors és biztonságos elkerülő utak építése.
- A városon belüli közlekedés racionalizálása, forgalomtechnikai javítások.
A közösségi közlekedés minőségének javítása:
- A közösségi (tömeg) közelekedés járatsűrűségének növelése, kisebb forgalmú
járatoknál kisebb befogadóképességű eszközökkel de megfelelő járatsűrűséggel.
- A használó számára a menetrend szerint közlekedő járatok esetében sem felel
meg a 15 percnél ritkább járatsűrűség.
- A kötöttpályás rendszerek fejlesztése, alacsony padlós berendezésekkel, kényelmes
és akadálymentes
felszállási lehetőséggel.
- Az átszállási helyek kialakítása közös járdaszigetről vagy szakaszról, az
átszállás közvetlen kialakítása, busz és villamos közös peronos kialakítása,
villamos és HÉV közös peronokkal való kialakítása, a light-rail városi használatának
fejlesztése.
- A várakozási és átszállási helyeken megfelelő információs rendszer kialakítása,
a járatok érkezési idejét jelző táblákkal, telefonfülke, óra, pad, szél és
esővédő építmény elhelyezése megfelelő világítással és biztonságos kialakítással.
- Több járat és hosszabb várakozási idő esetén helyi sugárzó fűtés biztosítása
a téli időszakban.
- Több járat átszállását biztosító járdaszakasznál kiegészítő szolgáltatás
biztosítása (menetjegy, ital és kávé automata, újságos, dohányzásra kijelölt
hely, nyilvános illemhely, térképek) oly módon, hogy jól belátható legyen,
kényelmes használatot biztosítva.
A gyalogos és kerékpáros közlekedés biztonsága:
- A gyalogosok biztonságát szolgálja a sima és akadálymentes járdafelület,
a kereszteződésekben rámpás kialakítással, a bottal közlekedők számára felületi
érdesség biztosításával.
- A lámpás kereszteződésekben az átkelési idő kényelmes meghatározása, amely
alkalmas idősek,
kerekesszékesek, kisgyermekesek számára is.
- Az átkelést segítő nyomógombos lámpák elhelyezése.
- Jelentősebb forgalmú városi utak mentén elválasztó zöldsáv és korlát biztosítása.
- Megfelelő információ a kereszteződésekben, kiemeltnek tekinthető helyeken
részletes térkép a
területről és közintézményekről, valamint áttekintő térkép az egész városról,
valamint a közösségi
közlekedés elérhetőségéről és az átszállási helyekről.
- A hosszú utcákon pihenőpad, szemetes és dohányzó hely kialakítása, árnyékoló
növényzettel, zöldterülettel kiemelve, ivókúttal is ellátva.
- A gyalogos útfelületek megvilágítása feleljen meg a biztonsági követelményeknek.
Előnyös a napcellás lámpák alkalmazása, amely nem igényel vezetékezést.
- A járdákról a tartóoszlopok eltüntetése (a vezetékek és kábelek föld alá
helyezésével).
- A kerékpárosok számára kijelölt és a gépkocsi közlekedéstől elválasztott
megfelelően méretezett és
világított kerékpárút.
- A kereszteződésekben külön lámpa a kerékpárosok átkeléséhez.
- Kerékpáros pihenőhely kijelölése lehetőleg a gyalogos pihenőkkel együtt.
- Megfelelő információs rendszer, a kerékpárút számának, a távolságoknak és
az átlagos elérhetőségi időknek a feltüntetésével.
- Optimális a zöldsávokkal és elválasztott gyalogos, kerékpáros és gépkocsi
felület kijelölése.
- Kisforgalmú utak esetében megoldható a vegyes használat, de ebben az esetben
sebességkorlátozást kell kijelölni az adott szakaszra a kerékpárosok számára,
ha gyalogosokkal használnak közös felületet, és a gépkocsik számára, ha a kerékpárosokkal
használnak közös felületet.
- Nagyforgalmú helyeken megfelelően őrzött és megvilágított, lehetőleg fedett
kerékpárparkolók építése, a kiegészítő szolgáltatásokkal (javítás, bérlés,
alkatrész vásárlási lehetőség).
Megfizethető lakások:
- Minden esetben az egyik legfontosabb kritérium, hogy a meglevő épületállományt
értékén kezeljük. Az omladozó vakolat mögött értékes tömör téglafalak vannak,
melyek a nyári időszakban csökkentik a túlmelegedést, és a felújítás során
jól hőszigetelhetőek kívülről. A pince és a magastető rossz állapota nem
indok a bontásra, a mai építési technológiákkal mindkettő értékes térré alakítható
át. Az utcák és terek meglevő struktúrája is érték, azok fejlesztése, humanizálása
a lakások értékét is növelik. Sokszor hangoztatott ellenérv, hogy ugyanannyiba
kerül lebontani és újat építeni, mint a meglevőt teljesen felújítani. Ez
financiálisan lehet igaz (bár a bontott építőanyag elhelyezése az új törvényi
szabályozás miatt egyre költségesebb lesz). Azonban azt is figyelembe kell
venni, hogy az értéknövelő felújítással egy jobban működő, a múlttal kapcsolatot
tartó a városhoz illeszkedő épületet és lakásokat nyerünk.
Már az sem állja meg a helyét, hogy a régi lakásalaprajzok nem korszerűek.
Figyeljünk fel arra, hogy a hall köré szervezett jól méretezett szobák, a magas
ablakok és a nagyobb belmagasság, az utcára és az udvar felé is homlokzattal
rendelkező lakások jól használhatóak a mai igények mellett is.
- Az új épületek építése során költséghatékony megoldások alkalmazása, oly
módon, hogy az épület az egészséges lakás kritériumának is megfeleljen.
- Új épületek esetében a lakások bővíthetőségének és ütemezett építésének lehetőségét
kell megteremteni. Ezzel kisebb lesz a felveendő hitel és törlesztés összege
- Meglévő épületek esetében lakások összevonásával nagyobb alapterületű és
komfortfokozatú lakások kialakítása.
- Meglevő épületek esetében a homlokzaton túlnyúló alaprajzi bővítés (terasz,
zárterkély, naptér, étkező stb céljára) költséghatékony megoldás, mert olyan
kiegészítő funkciókat nyújt, ami emeli a színvonalat.
- A meglevő üres padlásterek beépítése csak különleges esetekben indokolt.
A lakásszám növelése nem indokolt. A padlástér valamilyen fokú hasznosítása
azonban segítheti a lakáshasználatot (mosókonyha mosó és szárítógépekkel, tárolás,
közösen használt tér kialakítása).
- Emeletráépítés, tetőtérbeépítés abban az esetben javasolható, ha a laksűrűség
ezzel nem növekedik.
Alacsony üzemeltetési fenntartási költségek -Meglevő épület esetében az üzemeltetési
és fenntartási költségek általában csökkenthetők a meglevő adottságok jobb
kihasználásával, az épület egyes tartaléktereinek (pince, mosókonyha, egyéb
nem használt terek) új funkcióval való ellátásával.
- A korábbi tüzelőtárolókban és pincékben kialakítható parkolók, nem zavaró
tevékenységek bérleti díjából az üzemeltetés támogatható. Meglevő épületek
esetében a régi szenes és fáspincék felújítása, és használatba vonása. Kiváló
helyzetben és állapotban levő pincék esetében a szolgáltatásra való hasznosítás,
ha a megközelítés megoldott, vagy gépkocstárolásra, egyéb tárolásra alkalmas
terek visszakapcsolása az épület használatához, csökkentheti a lakások fenntartási
költségeit.
- A korábbi mosókonyhák új érmés vagy kártyás mosó és szárítógépekkel való
ellátása közösségi használatot tesz lehetővé.
- További közös használatú terek alakíthatók ki pl. szauna, barkácsműhely,
tele-szoba stb. funkcióval, amit a lakók közösen használhatnak, ezáltal felesleges
az egyéni beszerzés.
- Az üzemeltetési és fenntartási költségek alakulása szempontjából az épületről
fenntartási és felújítási ütemterv készítése, a lakók számára is hasznos információkkal.
Az energiafelhasználás csökkentése:
- A beépített energiatartalom az épület működése során 6-10 %-ot jelent. Ennek
csökkentése indokolt, tekintetbe véve, hogy a működtetési energiaszint valószínűleg
jelentősen csökken. A beépített energiatartalmat legjobban úgy lehet csökkenteni,
hogy a lehetőségekhez képest maximálisan kihasználjuk a meglevő épületet
vagy épületszerkezeteket. Ezzel csökkentjük az új építőanyag iránti igényt,
a bontási hulladék szállítási távolságát és az építőanyag szállítási szegmenseiből
adódó környzetei terhelést.
- A fűtési energiafelhasználás csökkentése utólagos hőszigeteléssel külső falak,
pince és padlásfödémek esetében. Az utólagos hőszigetelést a szerkezetek külső
oldali felületén kell elhelyezni.
- Napterek, zárterkélyek kialakítása a déli homlokzati szakaszokon segíti a
napenergia passzív befogadását, a napsütés nélküli időszakban pedig puffer-zónaként
működnek. A ferde üvegezett felületek nyári mozgatható árnyékolása és a nyitható
üvegfelületek segítik a túlmelegedés elkerülését.
Egyes esetekben üveggel fedett belső udvarok átriumok kialakítása is célszerű,
amennyiben a szellőzés megoldható. Az átriumok esetében jól érvényesül az az
előny, hogy általában a 2-3 szintes napterek energetikailag hatékonyabban működnek,
mint az egyszintesek. A nagy felületű ferde síkok fényáteresztő felületei esetében
jól használhatók a transzparens hőszigetelések is.
- Az épületet energetikailag zónák szerint érdemes tervezni, az északi homlokzat
mögé eső zónát ha lakófunkció van mögötte fokozottan kell hőszigetelni, azonban
amennyiben lehetséges érdemes ezt a zónát alacsonyabb fűtési igényű területek
számára fenntartani, melyek jól hasznosítják a mögöttük levő épületrész hulladékhőjét,
pl. lépcsőház, kamrák, tárolók, konyhák, stb. Nagyobb léptékű épület esetében
általában nehéz ennyi mellékteret kitölteni.
- A világítási és általában belső berendezések áramfelhasználásának csökkentése
kiemelt jelentőségű. A helyiségek természetes megvilágításának minősége fontos
komforttényező. Általában a szobák egyenletes és káprázásmentes megvilágítása
elérhető természetes fénnyel. A megvilágítás minőségét emeli ha az ablakok
inkább keskeny-magas arányúak, ellentéteben alacsony-széles arányú szalagablakokkal.
Amennyiben a lakóhelyiségek különböző homlokfalon helyezkednek el, a jó megvilágítást
segíti a több homlokzatra elhelyezett ablak.
Gépészeti felújítás esetén a szürkeszennyvíz vezeték (mosdók, fürdőkádak, zuhanyozók, egyes esetekben megegyezés szerint mosógépek használt vizéhez) és a feketeszennyvíz vezeték szétválasztása csökkenti a szennyvízterhelést és a szennyvízdíjat.
A szürkeszennyvíz helyi mechanikai és biológiai tisztításával és újra felhasználásával
locsolásra és WC öblítésre, gépkocsi mosásra alkalmas vizet lehet előállítani.
Amennyiben például a WC öblítéshez szükséges vizet a helyben "termelt" és tisztított
víz szolgáltatja, az ivóvíz felhasználás akár 40 %-al is csökkenhet, ugyanennyivel
csökkentve a csatornahálózat terhelését is.
- Az esővíz gyűjtése és felhasználása mosásra locsolásra, gépkocsi mosásra,
tüzivízként vagy WC öblítésre tovább csökkenti a vezetékes ivóvíz felhasználás
mennyiségét. Ha az esővíz mecahnikai tisztítására lehetőség van, akkor az a
mosógépekhez is felhasználható.
- A klímaberendezések nyári használatának elkerülésére az épület közvetlen környezetében párologtató zöldfelület (lombos fa, zöldhomlokzat, zöldtető) vagy vízfelület alkalmazása.
A hulladék és szemét mennyiségének csökkentése is fontos feladat a városi környezetben.
A szelektív hulladékgyűjtés bevezetése során a komposztálható háztartási és
kerti hulladék szervezett elhelyezése segíti az épület körüli zöldfelület gondozását,
és a tavaszi időszakban a virágládákba is megfelelő friss földet szolgáltat.
A nem komposztálható, de éghető hulladék esetében megoldható a fűtési célú
tüzelés, ha az épületben van biztonságosan működő kémény és tüzelőberendezés.
Ez alkalmazható nagyobb zöldfelülettel rendelkező közintézmények esetében,
vagy kisebb társasházaknál.
A hulladékkal kapcsolatban tehát a helyigényt kell kielégíteni és olyan környezetet kerll tervezni, ahol a szelektív gyüjtés könnyen megoldható a lakásokon belül is (napi szelektálás) és az épületen belül is heti szelektálás, valamint a területen is, főleg a komposztálásra vonatkoztatva.
Az aktív napenergiahasznosítás lehetőségei:
- A déli tetősíkokra helyezett napkollektor a megfelelő méretű tároló tartállyal
egy városi épület esetében is biztosíthatja a használati melegvízigény 70%-át.
Vákumcsöves kollektorok esetében akár a függőleges felület is alkalmas lehet
a kollektorok számára, ha egyéb árnyékoló hatással nem kell számolni.
- A közös terek megvilágítására, vagy a természetes fény nélküli helyiségek
megvilágítására áramtermelő napcellák elhelyzése biztosíthatja a szükséges
alacsony feszültségű áramot.
Egyéb energiatermelési lehetőségek:
- A kombinált hő- és áramtermelés biztonságos használatot ad, a téli időszakban
pedig a keletkezett felesleges áram a hálózatba visszatáplálható. A koher
berendezés működhet gázzal, biogázzal, gázolajjal, növényi olajjal. Az ilyen
berendezés akkor alkalmazható gazdaságosan,
ha sikerült mind a hő mind az áramfelhasználást takarékos módszerekkel jelentősen
lecsökkenteni.
- A biomassza felhasználása is lehetséges központi automatizált kazán alkalmazásával,
így felhasználható a faelgázosító kazán, a pelletkazán, a biogázzal működő
kazán stb.
- A természetes megvilágítás jobb kihasználása csökkenti a világítási energiaigényt.
- Passzív hűtést jelent a homloksík előtti vízfelület vagy erőteljes levélfelületű
zöldhomlokzat. Ezeket természetes légkondicionálóknak tekintjük. A zöldhomlokzat
és zöldtető a párologtatással hőt von el, a zöldhomlokzat mögött kialakulhat
egy hűtő légáramlat, és a levélzet mögötti falfelület hőmérséklete jóval alacsonyabb
marad, mint a nem árnyékolt falaké.
- Általában elmondhatjuk, hogy akár új épületről, akár meglevő épület felújításáról
van szó, a városban különösen fontos a nyári éjszakai hűtés lehetőségének biztosítása.
Ez részben biztonsági kérdést is felvet (hogy egyáltalán lehessen ablakot nyitva
hagyni), részben pedig a zajterhelést csökkentését igényli, hogy a hűtés miatt
az éjszakai pihenés minősége ne romoljon.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!