Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ingatlanozó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ingatlanozó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nemzetközi óriáscégek és a legkisebb királyfi harca
2008-ban 682 hazai és 34 külföldi eredetű szabadalmi bejelentést nyújtottak be a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz. Tavaly az érvényes magyar szabadalmak száma 7204 volt. Naponta hallunk újabb magyar „világszenzációról”, de vajon hová tűnnek ezek a találmányok, miért nem gyártják őket ipari méretekben? Szerencsére néhány termék a siker útjára lépett: üvegbeton, pixelbeton, és jövőre várhatóan a napelemes cserép.
Hol vannak a találmányok?
Nap mint nap új magyar találmányokról cikkezik a hazai sajtó. De
valójában befutják-e a találmányok a hozzájuk fűzött reményeket,
szabadalommá válik-e az ötlet, és gyártják-e a szabadalmat? A magyar
elme tehetségét mutatják a nemzetközi kiállításokon elért sikerek.
Közép-Európa legnagyobb építőipari kiállítását, a Construmát pedig idén
már 27. alkalommal rendeztek meg a megújult Hungexpon. 25 ezer 512
négyzetméteren 22 ország 743 kiállítójának kínálatát felvonultató
rendezvényre 55 ezren voltak kíváncsiak. Idén a kiállítás minden
eddiginél nagyobb választékban vonultatott fel környezetkímélő,
energiatakarékos termékeket és eljárásokat. A Vekla és az üvegbeton is
itt mutatkozott be a hazai közönségnek. Tóth Miklós pedig a napelemes
cseréppel a Budapesten megrendezett Nemzetközi Találmányi Vásáron
elnyerte a Géniusz Európa nagydíjat.
Magyarországi szabadalmak
2008-ban 682 hazai és 34 külföldi eredetű szabadalmi bejelentést
nyújtottak be a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz. Az Európai Szabadalmi
Hivatal által engedélyezett szabadalom Magyarországon történő
hatályosítását is kérheti a szabadalom jogosultja. Ezért 2008-ban 2211
európai szabadalom magyarországi hatályosítását kérték. A Szabadalmi
Együttműködési Szerződés alapján a bejelentőnek lehetősége van arra,
hogy egyetlen bejelentéssel az általa megjelölt tagországokban érvényes
szabadalmi bejelentést tegyen. Mivel a szabadalmi oltalom a bejelentés
napjától számított legfeljebb 20 évig tart, így az összes érvényes
szabadalom száma 2008-ban Magyarországon 11462 (ebből 7204 nemzeti úton
engedélyezett, míg 4258 európai szabadalomként vált hatályossá).
Pénz, pénz, pénz
Egyértelmű okot nehéz arra találni, hogy a relatíve nagyszámú magyar
találmány végül miért nem futja be „pályáját” és gyártják tömegesen.
„Lehetséges, hogy a piacnak nincs igénye az adott találmányra, vagyis a
feltaláló nem mérte fel helyesen a találmányával szembeni társadalmi
igényt. Előfordulhat, hogy bár a találmány valós igényeket elégítene
ki, a jogosult nem rendelkezik a szükséges anyagi eszközökkel a
találmány piacra történő bevezetését illetően” – mondja dr. Zábori
Zoltán, a Magyar Szabadalmi Hivatal szakértő osztályvezetője. Gyakori
eset, hogy a találmány tárgyának előállítása olyan költséges, hogy ezt
nem képes finanszírozni a jogosult, támogatót nem könnyű találni,
amikor a találmány sikere még bizonytalan. „Az is előfordul, hogy bár a
találmány alapgondolata jó, annak piacra történő bevezetéséhez további
kísérletekre, mérésekre van szükség, és ez a folyamat is jelentősen
növeli a költségeket. A külföldi szabadalmaztatás és jogérvényesítés
pedig csak megfelelő tőkeerős vállalkozásnak térül meg, hiszen a fenti
költségek a külföldi hasznosítás során arányosan emelkednek” –
folytatja a szakértő.
Harc a Nagyúrral
Losonczi Áron, az üvegbeton feltalálójának példája mutatja, hogy nem
könnyű érvényesülni egy magyar szabadalommal a nemzetközi piacon.
Losonczi Áron, a pixelbeton feltalálója
fotó: MTI
A Time magazin 2004-ben az év egyik legjelentősebb találmányának
minősítette az optikai szálak felhasználásával készülő fényáteresztő
betont, a Litracont. Néhány hónappal később a HeidelbergCement AG
„döbbenetesen innovatív” termékkel jelent meg a piacon, ami
nyilvánvalóan hasonlított a fényáteresztő betonra. Végül a bíróság
tavaly októberi ítéletében megállapította, hogy a német cég bitorolta a
magyar találmányt, ezért eltiltották minden további jogellenes
használattól. „A külföldi szabadalmazás azért szükséges, mert egy csak
Magyarországra vagy néhány kis országra vonatkozó szabadalom nem
piacképes, nem számíthat nemzetközi sikerre. A nagy vállalatok csak
olyan megoldásokkal kezdenek el foglalkozni, amelyekre meg tudják
szerezni a szabadalmi oltalmat, hogy ennek védelmében extraprofitra
tehessenek szert. Ha pedig egy helyi kis piacon szabadalmaztatott
megoldás sikert ér el, akkor azt szabadon gyárthatják a világpiacra
úgy, hogy a kifejlesztés kockázatát és költségeit nem kell viselniük,
és a tőkeerejüknél fogva sokkal piacképesebb termékkel tudnak
megjelenni, megelőzve az eredeti terméket – írja Reményi Péter
„Felmérés a hazai találmányok hasznosításáról” c. tanulmányában.
Az üvegbeton után pixelbeton
2009 az Európai Unióban a kreativitás és az innováció éve, ezért 2008
végén létrehoztak egy 27 tagú nagyköveti csoportot, amibe
beválasztották Losonczi Áront is. A hosszadalmas pereskedés azonban nem
állt a termék népszerűsítésének útjába. Készült már belőle alulról
megvilágított térkő Stockholmban, bicikliútba épített világító
kerékpárjelek Malmőben, lépcsőházburkolat a Mont Blanc tokiói
üzletében.
Itthon a Corvinus Egyetemen recepciós pultjához, Pécsett az
ókeresztény emlékeket bemutató Cella Septichora kapujához rendeltek a
termékből. Losonczi Áron még tavasszal a Construmán jelentette be, hogy
megszületett az üvegbeton „kistestvére”, az. ún. pXL, amelyet addigra
már le is védettek. Lényege, hogy az optikai szálak helyett speciális
transzparens műanyagot használnak, amelyek pixelszerűen helyezkednek el
a betonban. A pixelbeton egyik előnye, hogy akár 4 méteres elemeket is
lehet gyártani belőle, emellett a műanyag színezhető, így különleges
fényhatások érhetők el.
Olcsóbb lesz
A forgalmazás a jövő év elején indulhat, a hódmezővásárhelyi Csomiép
Kft. már elkezdte az ipari méretű termeléshez szükséges beruházásokat,
jelenleg a próbagyártás és a termék tesztelése folyik. Losonczi Áron
szerint a termékei kiegészítik majd egymást, hiszen a luxuskategóriát
az üvegbeton képviseli, míg a pXL a nagyobb felületű alkalmazást teszi
lehetővé. A pixelbeton a felhasznált műanyag elemek és az egyszerűbb
gyártástechnológia miatt várhatóan kevesebb mint felébe kerül majd az
üvegbetonnak. Losonczi szeretné, ha a nagyüzemi gyártás elindulásával
rövid időn belül négyzetméterenként 100 ezer forint alá lehetne
szorítani az árat. Így a pixelbeton már a nemeskövek, például a márvány
vagy a gránit árkategóriájába kerülne. Emellett a közeljövőben
összefogást terveznek a másik nagy sikerű magyar találmány, azaz a
VEKLA feltalálójával, Veres Klárával.
Kell is az együttműködés, mert erős ellenérdekeltség veszi őket körül. (Egy korábbi cikkünkben már közöltük a VEKLA valódiságát meghazuttolni akaró érveket szerk.)
A közös marketing mellett
Losonczi Áron szerint az is elképzelhető, hogy a két anyag, azaz a
Litracon és a Habiten konkrét kombinációját kísérletezik ki.
Farkas Tibor
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!