Az irodaválasztásnál a
két legfontosabb döntési szempont a bérleti díj és a hatékony
helykihasználás a bérlők számára. Ez azt mutatja, hogy a bérlők egyre
inkább tisztában vannak azzal, hogy a havi költségeket nemcsak a
fajlagos bérleti díj határozza meg, hanem a teljes bérelt terület
nagysága – derül ki a GVA Robertson és az Office Garden közös
felméréséből.
A felmérés során
irodakeresési szokásaikról kérdezték a cégeket. A válaszadók nagyjából
fele-fele arányban tartják a bérleti díjat, illetve a hatékony irodakialakítást a legfontosabb döntési szempontnak a bérelt irodaterület kiválasztásakor.
Fontos szempont az üzemeltetési költségek nagysága, míg az iroda megközelíthetősége és
a lokáció már kevésbé fontos döntési tényezők. A megkérdezett bérlők az első három döntési szempont között
egyáltalán nem említették a tömegközlekedési lehetőséget, a felmondási feltételeket, vagy az üzemeltető személyét.
„Ez
nem azt jelenti, hogy ezeket a szempontokat nem vizsgálnák meg a bérlők
a kiválasztás során, de nem ezek a legfontosabbak” – mondta Tilki
Róbert, az Office Garden kizárólagos bérbeadó ügynöksége, a GVA
Robertson ügyvezető igazgatója. – „A bérlők tudatosabbak lettek; azzal,
hogy a bérleti díj mellett a hatékony területkihasználást is a
legfontosabb döntési tényezők közé sorolják, látszik, hogy
tisztában vannak, hogyan tudják effektíven csökkenteni bérleti költségeiket.”A
cégek költségérzékenysége saját megítélésük szerint nőtt a kialakult
gazdasági helyzet miatt, de nem kiugró mértékben. Továbbra is
racionálisan mérlegelnek az ajánlatok között, és
nem feltétlenül a legolcsóbbat választják ki. Az
új iroda kiválasztásában a fent már bemutatott döntési szempontok
mellett olyan tényezők is szerepet játszanak, mint az irodaház
korszerűsége és minősége, ami a válaszadók szerint az ügyfeleik számára
is értéket jelent. A kiválasztott irodaház mellett szóló indokok között
találunk a kollégák számára megfelelő elhelyezkedést, vagy a cég másik
telephelyének könnyű megközelíthetőséget. A kollégák és az ügyfelek
érdekeit egyaránt szolgáló
parkolási lehetőségek is
többször megjelentek a döntési szempontok között. Ezek a döntési
szempontok azonban jellemzően már csak az utolsó körben, a közel
egyforma ajánlattal rendelkező házak összehasonlításakor kerülnek
előtérbe. A bérlők tudatosságát az is alátámasztja, hogy a személyes
megkérdezések szerint az ingatlan tanácsadón kívül más forrásból,
internetről, partnereiktől is tájékozódnak az iroda kiválasztása előtt. A
megkérdezett bérlők szinte kivétel nélkül idén vagy tavaly költöztek új
irodaházba. Bár a korábbi irodaház elhagyásának okai meglehetősen
vegyesek, de
gyakran köszön vissza a nagyobb területigény.
Ez nem meglepő, mivel egy bizonyos telítettség fölött az irodaházban
elfogynak a nagyobb összefüggő területek, így a bővülés miatt
megnövekedett területigényű cégek számára a költözés jelenthet
megoldást.
A felmérés során megkérdezett cégek közül néhányan
több szinten fértek csak el korábbi irodaházukban, és a szintek közötti
ingázás sok esetben jelentősen csökkentette a munkahatékonyságot. A
megkérdezett bérlők a távozás további okaként a nem hatékony
irodakialakítás, a műszaki hiányosságok, illetve a speciális igényeket
sorolták fel.
Kommentáld!